تبلیغات
اینشوشیناک SHFNet.ir - " لویی رنو "
اینشوشیناک SHFNet.ir
اینشوشیناک دریچه ای رو به فردا SHFNet.ir
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : حسین فرهادی
مطالب اخیر
نویسندگان



روزی که " لویی رنو " موسس کارخانه اتومبیل سازی رنو در زندان درگذشت




لویی رنو



مهندس «لویی رنو Louis Renault » از نوابغ صنعت فرانسه و سازنده اتومبیلهای رنو 24 اكتبر سال 1944 در زندان از فرط اندوه درگذشت. نگاهی كوتاه به زندگی و كارهای او ممكن است آموزنده باشد.
    لویی رنو آخرین پسر یك كارخانه دار فرانسوی بود كه در صنعت نساجی فعالیت داشت و دارای پنج پسر بود. لویی در سال 1877 به دنیا آمده بود و به دلیل استعداد زیاد در 20 سالگی در رشته مهندسی ماشین از دانشگاه فارغ التحصیل شده بود. وی به جای اشتغال در كارخانه پدرش، آزمایشگاه دانشكده فنی را ترك نگفت و در سال 1898 (در 21 سالگی) موفق به ساختن اتومبیلی شد كه بر خلاف اتومبیلهای دیگر كه تا آن زمان در آلمان و آمریكا ساخته شده بود دارای سه دنده جلو و یك دنده عقب بود و لذا می توانست سرعت های متفاوت داشته باشد و با دنده یك از تپه بالا برود. نام این اتومبیل را «رنو» گذارد و با كمك دو برادر دیگرش كه یكی از آنان كار بازاریابی و دیگری نمایش رانندگی و بعدا شركت در مسایقه اتومبیلرانی را بر عهده گرفته بود كمپانی رنو (Renault freres) را تاسیس كرد و ظرف شش ماه 12 اتومبیل فروخت. مهندس لویی به كار تكمیل اتومبیل خود كه مكانیسمی جدا از اتومبیلهای سایر كشور ها داشت ادامه داد و ضمن آن موفق به ساختن ترمز درام، كمك فنر هیدرولیك، موتور «توربو»، كاربراتور انژكتوری و ... شد. بعدا برادرش مارسل در جریان مسابقه اتومبیل كه می كوشید در آن برتری رنو را نشان دهد تصادف كرد و كشته شد......






رنو مدل 1899

مهندس رنو در جریان جنگ جهانی اول برای وطن خود، تانك «اف. تی ـ 17» را ساخت كه بهتر از تانكهای انگلیسی بود و مدال لژیون دنور گرفت. در فاصله دو جنگ، كارخانه رنو بیش از صنایع دیگر فرانسه برای این كشور ارز تولید كرد. پس از آغاز جنگ جهانی دوم و اشغال نظامی فرانسه توسط آلمان، كارخانه رنو همانند سایر كارخانه های فرانسه به تصرف آلمان درآمد ولی مهدنس رنو حاضر به ترك كارخانه خود و سپردن مدیریت آن به یك آلمانی نشد و در مدیریت باقی ماند ولی محصول كارخانه متعلق به آلمان بود.
     در سال 1944 پس از این كه نیروهای آلمان از فرانسه عقب رانده شدند، مهندس رنو از سوی سازمان مقاومت (فرانسویانی كه در جریان جنگ، با نیروهای هیتلر مبارزه می كردند) به اتهام همكاری با دشمن دستگیر و زندانی شد. وی در نخستین بازجویی كه توسط یكی از اعضای سازمان مقاومت (نه قاضی) بعمل آمد گفت كه عشق او به اتومبیل سازی، كارخانه را به وجود آورد كه با تارهای وجودش آن را ساخته بود و لذا قادر به ترك آن نبود و خیانتی صورت نگرفته بود. اگر او هم رفته بود باز كارخانه برای آلمان كار می كرد كه به خرج بازجو نرفت و طبق برخی گزارش ها، بازجو به وی اهانت كرد كه پس از بازگشت به زندان، از فرط اندوه جان سپرد زیرا كه انتظار نداشت یك هموطن استدلال او را درك نكند. مهندس رنو فوت شد، ولی كارخانه او باقی مانده و به كار ادامه می دهد.
    

محقق : دکتر نوشیروان کیهانی زاده




نوع مطلب : اتوموبیل و خودرو، فناوری و تكنولوژی، 
برچسب ها : ماشین، لویی رنو، کمپانی خودرو سازی رنو،
لینک های مرتبط : تاریخ آنلاین ایرانیان،
          
پنجشنبه 2 آبان 1392
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی